Case header Gaming 2

KPN, een netwerk voor gamers in Nederland

“Als hoofdsponsor van de Eredivisie en partner van de KNVB is KPN al jaren intensief betrokken bij het Nederlandse voetbal. KPN steunt de sport in de volle breedte, inclusief Oranje en de succesvolle Leeuwinnen tot en met de lokale amateurverenigingen. Voetbal blijft als sport onverminderd populair en de digitale evenknie maakt al tijden een gigantische opmars. KPN zet dan ook vol in op e-sports en gaming, de snelst groeiende sportcommunities in de wereld.

Mark Versteegen
Directeur sponsoring KPN

Online gaming kan niet zonder een stabiele en snelle verbinding. Voor een bedrijf dat vooral focust op het uitrollen van glasvezel en het neerzetten van een 5G-netwerk, is het aanhaken bij e-sports en gaming dan ook echt een logische stap. We kiezen daarbij voor e-voetbal omdat we natuurlijk al groot zijn in het voetbaldomein, waarbij we het netwerk van het voetbal, van amateurs, fans en de KNVB, heel goed kunnen benutten om gaming goed neer te zetten en hiermee een jongere doelgroep aan ons te binden. De boodschap is simpel: als je online wilt gamen, is een snelle glasvezelverbinding daar de beste manier voor, omdat de up- en downloadsnelheid voor data, in tegenstelling tot bij een kabelverbinding, exact even snel is. En met ons supersnelle 5G- en glasvezelnetwerk is KPN dan ook hét netwerk van gamend Nederland.

"Snelle glasvezel is de beste manier."

KPN heeft zijn naam verbonden aan de KPN eDivisie. De 18 eredivisieclubs gamen één seizoen met elke dinsdag één speelronde. Met € 50.000 aan prijzengeld en een kampioensschaal staat er veel op het spel. Via de KPN eDivisie kunnen de spelers zich kwalificeren voor het voorstadium van de FIFA eWorld Cup, het wereldkampioenschap in EA SPORTS FIFA 22.

KPN is in 2021 ook launching partner van E_Oranje, het officiële nationale E_team van de KNVB, geworden. Dit team heeft als eerste officiële FIFA-team van Europa een eigen E_Room op de KNVB Campus in Zeist. De KPN E_Room wordt zowel voor trainingskampen als interlands gebruikt en beschikt daarmee over de snelste en meest stabiele glasvezelverbindingen om in de toekomst topprestaties te leveren in het digitale FIFA-landschap. De KPN E_Room is echt spectaculair. In de Room zijn individuele streamingplekken en kamerbrede LED schermen, terwijl daarbuiten 360 graden plafondcamera’s, hypermoderne gamingstoelen en natuurlijk de nieuwste streaming- en regiemogelijkheden zijn die ervoor zorgen dat fans thuis volop kunnen meegenieten van de wedstrijden. Hiermee is de KNVB de eerste voetbalbond die al zijn elftallen op één locatie laat trainen. Nu huizen zowel het Nederlands elftal, de OranjeLeeuwinnen én E_Oranje in Zeist.

Om onze e-sports en gaming sponsoring verder vorm te geven, lanceerden we ook nog een splinternieuw videoformat genaamd ‘KPN Road to GOAT’. Bekenden uit de e-sportswereld gingen daarbij op zoek naar de ‘FIFA GOAT 2021’ (Greatest Of All Time) binnen de eDivisie en de E_Oranje community. Zij vonden met Stijn Walraven een FIFA-fan in alle opzichten. Een echte GOAT is naast een goede gamer een fantastische entertainer en kan ook met een echte bal uit de voeten. KPN en gaming zijn here to stay”.