Case header Wholesale

De kracht van Wholesale ten tijde van corona

“Gedurende de coronapandemie zien we een duidelijke groei van spraak- en dataverkeer. Zowel voor het maken van afspraken, als het sturen van afspraakbevestigingen en -herinneringen door de GGD en voor het installeren van de CoronaCheck app tot het Testen voor Toegang. Met KPN Wholesale leveren we een belangrijke bijdrage om de grootschalige actie vanuit de overheid te ondersteunen. Zo maken we de benodigde capaciteit mogelijk voor afwikkeling van het spraakverkeer naar bijvoorbeeld de service- en afspraaknummers van de RIVM en GGD. Dit doen we met onze voice interconnect dienstverlening, dat zijn verbindingen met, en tussen, alle andere operators en servicenummerplatformen. En we doen nog veel meer om essentiële processen ten tijde van corona draaiende te houden.

Michel Wissen2
Michel van Wissen
Directeur KPN Wholesale

Dagelijks worden er duizenden meldingen verstuurd om mensen te waarschuwen dat ze mogelijk in contact zijn geweest met een positief getest persoon. KPN Wholesale levert als één van de partners van het Ministerie van VWS haar Content Delivery Netwerk-dienst (CDN), waarmee de pieken in de aanvragen en het verkeersvolume op een efficiënte manier verwerkt kunnen worden. Het CDN biedt schaalbare capaciteit om deze pieken op te vangen. Hierdoor raakt de achterliggende infrastructuur niet overbelast en blijft de CoronaMelder gebruikers informeren als ze mogelijk besmet zijn. Dit voorkomt dat mensen onbewust anderen besmetten.

"Zakelijke sms-berichten met bijna 25% gestegen."

Ondanks dat SMS als een oude dienst klinkt, is het nog steeds de meest effectieve methode om mensen te bereiken. SMS wordt namelijk op elk toestel ondersteund en nagenoeg 100% wordt afgeleverd. Daarbij komt dat er in Nederland nauwelijks mensen zijn zonder mobiele telefoon. Met onze dienst Business SMS stellen we onze Large Account klanten, ook wel SMS gateways of brokers genoemd, in staat om grote hoeveelheden SMS in korte tijd op mobiele toestellen af te leveren. In het geval van het online maken van test- en vaccinatieafspraken is DigiD noodzakelijk, waarbij de extra check kan worden uitgevoerd met SMS. Door het vele thuiswerken tijdens de coronacrisis wordt SMS ook vaak gebruikt bij het inloggen op bedrijfsnetwerken voor Multi Factor Authenticatie, oftewel als extra bron om te controleren of er met de juiste persoon zaken wordt gedaan.

In het afgelopen jaar zien we ook dat het online winkelen verder is gegroeid en zijn er veel meer pakketjes en maaltijden bezorgd, wat ook tot een stijging in dataverkeer leidde. Voor het inloggen op de sites van (web)winkels, de meldingen wanneer een pakketje wordt afgeleverd of wanneer de bezorger in de buurt is, wordt eveneens veelvuldig van SMS gebruikgemaakt. Het volume van business SMS is in 2021 met bijna 25% gestegen ten opzichte van 2020. Samen met onze Large Account klanten, brokers zoals CM.com, Sinch en Messagebird dragen we zorg voor de accurate aflevering van deze SMS’jes, zodat het bedrijfsleven door kan, ondanks alle beperkende maatregelen. De kracht van Wholesale is wat mij betreft evident en nu ook merkbaarder dan ooit.”